Jo sempre dic als
meus alumnes que l’aprenentatge de qualsevol idioma (o altra àrea) és com una
espiral, on cada nou cercle o nivell que s'amplia amb nova informació, és
a partir d’aquella que ja es sap. O com un bloc de pisos amb diferents nivells,
assentats un sobre els altres… si fallen els nivells base, essencials, o hi ha
manques greus, tot allò que s’introduïsca posteriorment, no serà efectiu, ni
assimilable de manera adequada. Hi ha més exemples, el de l’escala i els
graons...
Un dels aspectes clau per escriure de manera correcta en la nostra llengua és l’accentuació. Per a saber accentuar hem de saber separar en síl·labes, trobar la tònica...
Un dels aspectes clau per escriure de manera correcta en la nostra llengua és l’accentuació. Per a saber accentuar hem de saber separar en síl·labes, trobar la tònica...
En el primer
nivell, separar en síl·labes, apareixen els DÍGRAFS.
Com a definició
fàcil direm que un dígraf és la unió de dues lletres en un mateix so: RR, SS,
LL, NY, QU...
Quin és el
problema? Que uns es separen i altres no, això donarà lloc a separació síl·laba
en les paraules diferent a la pensada (o al revés, comparada al castellà).
La millor forma
de saber-ho. Hi ha 5 dígrafs que no es separen mai. Són: NY, LL, IG, QU, GU.
Jo no sóc
partidari de memoritzar continguts que després s’obliden, però en aquest cas, és
recomanable. Si t’aprens aquests, qualsevol altra combinació de dues lletres
(dígraf) es separa. Són: RR, SS, TG, TJ, TX, TZ, L·L... i algun més, però que
es separa també. Alguns exemples:
PINYA PI – NYA
CALLAR CA – LLAR
CARRO CAR – RO
BRESSOL BRES - SOL
CALLAR CA – LLAR
CARRO CAR – RO
BRESSOL BRES - SOL
Espere et siga útil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada